434 articles – 313 references  [version française]
Short view
Folate, vitamin B12 and postmenopausal breast cancer in a prospective study of French women.
Lajous M., Romieu I., Sabia S., Boutron-Ruault M.-C., Clavel-Chapelon F.
Cancer Causes Control 17, 9 (2006) 1209-13 - http://www.hal.inserm.fr/inserm-00132245
 (17006726) 
Folate, vitamin B12 and postmenopausal breast cancer in a prospective study of French women.
Martin Lajous1, 2, Isabelle Romieu2, Séverine Sabia1, Marie-Christine Boutron-Ruault1, Françoise Clavel-Chapelon () 1
1:  E3N - Nutrition, hormones et cancer: épidémiologie et prévention
http://www.idf.inserm.fr/site/eri20/
INSERM : ERI20 – IFR69 – Université Paris XI - Paris Sud : EA4045
Institut Gustave-Roussy 39 rue Camille Desmoulins 94805 Villejuif CEDEX
France
2:  Center for Population Health Research
Insituto Nacional de Salud Publica
Cuernavaca, Mexico
Mexico
OBJECTIVE: Adequate folate intake may be important for breast cancer prevention. Its protective effect may be influenced by factors associated with folate metabolism. We sought to evaluate folate intake in relation to breast cancer risk and examine whether the relation is affected by alcohol and intake of vitamin B(2) and B(12). METHODS: A prospective cohort analysis of folate intake was conducted among 62,739 postmenopausal women in the French E3N cohort who had completed a validated food frequency questionnaire in 1993. During nine years' follow-up, 1,812 cases of pathology-confirmed breast cancer were documented through follow-up questionnaires. Nutrients were categorized in quintiles and energy-adjusted using the regression-residual method. Cox model-derived relative risks (RRs) were adjusted for known breast cancer determinants. RESULTS: The multivariate RR for extreme quintiles of folate intake was 0.78 (95% CI: 0.67-0.90; p-trend = 0.001) [Median intake for Q(1) = 296 microg/day and Q(5) = 522 microg/day]. There was no evidence to support effect modification by alcohol or B(2) intake. The decreasing trend was most marked in women with higher folate and vitamin B(12 )intake. However, test for interaction was not statistically significant (p = 0.29). CONCLUSIONS: High folate intake was associated with decreased breast cancer risk. Vitamin B(12) intake may modify this association.
Life Sciences/Health Care Sciences and Epidemiology
Life Sciences/Food and Nutrition
Life Sciences/Oncology
English
0957-5243

Article in peer-reviewed journal
10.1007/s10552-006-0053-3
Cancer Causes Control
international
2006-11
17
9
1209-13

Adult – Alcohol Drinking – Breast Neoplasms – Eating – Energy Intake – Female – Folic Acid – Follow-Up Studies – France – Humans – Middle Aged – Multivariate Analysis – Postmenopause – Proportional Hazards Models – Prospective Studies – Questionnaires – Research Design
The E3N study is financially supported by the French League against Cancer, the European Community, the 3M Company, the Mutuelle Générale de l'Education Nationale, the Institut Gustave Roussy and the Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale.
Attached file list to this document: 
DOC
Folate-CCC.doc(92.5 KB)
PDF
Folate-CCC.pdf(106.5 KB)
XHTML
index.xhtml(39.5 KB)