s'authentifier
version française rss feed
Dietary and cancer-related behaviors of vitamin/mineral dietary supplement users in a large cohort of French women.
Touvier M., Kesse E., Volatier J.-L., Clavel-Chapelon F., Boutron-Ruault M.-C.
Eur J Nutr 45, 4 (2006) 205-14 - http://www.hal.inserm.fr/inserm-00140215
 (16382374) 
Dietary and cancer-related behaviors of vitamin/mineral dietary supplement users in a large cohort of French women.
Mathilde Touvier1, Emmanuelle Kesse2, Jean-Luc Volatier1, Françoise Clavel-Chapelon2, Marie-Christine Boutron-Ruault () 2
1 :  AFSSA - Agence Française de Sécurité Sanitaire des Aliments
http://www.afssa.fr/
AFSSA
27-31 av du Général Leclerc 94701 MAISONS-ALFORT Cedex
France
2 :  E3N - Nutrition, hormones et cancer: épidémiologie et prévention
http://www.idf.inserm.fr/site/eri20/
INSERM : ERI20 – IFR69 – Université Paris XI - Paris Sud : EA4045
Institut Gustave-Roussy 39 rue Camille Desmoulins 94805 Villejuif CEDEX
France
BACKGROUND: Several epidemiological studies suggested an association between vitamin/mineral dietary supplement use and cancer risk. However, characteristics of supplement users may themselves be related to cancer risk, and therefore could confound such etiological studies. Very little is known about the characteristics of French supplement users.AIM OF THE STUDY: To identify cancer-related behaviors and dietary characteristics of vitamin/mineral supplement users in the E3N cohort of French women.METHODS: Data on supplement use and cancer-related and socio-demographic characteristics were collected by self-administered questionnaires completed by 83,058 women, 67,229 of whom also completed a food frequency questionnaire. Supplement users were compared to non-users by unconditional logistic regression.RESULTS: Vitamin/mineral supplement users were significantly older and leaner (odds ratio [OR] for BMI >/= 30 vs. <18.5 kg/m(2) = 0.35, 95% confidence interval [CI] 0.31-0.39), were less often current smokers, had a higher level of education and had more leisure physical activity. They used more phytooestrogen supplements (OR=3.95, 95 % CI 3.69-4.23), had more often a family history of breast cancer and had more often undergone cancer-screening. Users tended to have a healthier diet: less alcohol, more vegetables, fruit, dairy products, fish and soups. They had higher dietary intakes for most micro-nutrients, fiber and omega3 fatty acids, lower fat intake and either similar or lower prevalence of inadequate dietary intake for all relevant nutrients except magnesium.CONCLUSIONS: To avoid major confounding, the lifestyle characteristics of supplement users should be considered in studies investigating the association between supplement use and cancer risk.
Sciences du Vivant/Santé publique et épidémiologie
Sciences du Vivant/Alimentation et Nutrition
Sciences du Vivant/Cancérologie
Anglais
1436-6207

Articles dans des revues avec comité de lecture
10.1007/s00394-006-0587-x
Eur J Nutr
internationale
06/2006
02/01/2006
45
4
205-14

dietary supplements – vitamins – minerals – neoplasms – diet
The work was supported by the French Food Safety Agency, the French League against Cancer, the European Community, the 3M Company, the Mutuelle Générale de l'Education Nationale, the Institut Gustave Roussy and the Institut National de la Santé et de la Recherche Médicale.
Liste des fichiers attachés à ce document : 
DOC
VitaminMineral-EurJNutr.doc(281 KB)
PDF
VitaminMineral-EurJNutr.pdf(270.6 KB)
XHTML
index.xhtml(58.4 KB)

tous les articles de la base du CCSd...